Sayfalar

15 Aralık 2012 Cumartesi

Türkiyede Suyun Yönetimi





 
Ülkemizdeki bütün su kaynaklarının planlanması, yönetimi, geliştirilmesi ve işletilmesinden sorumlu birim genel bütçeye dahil yatırımcı bir kuruluş olan Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ)’dür. Faaliyetlerini Çevre Ve Orman Bakanlığına bağlı olarak sürdürmektedir.
DSİ Genel Müdürlüğü 6200 sayılı DSİ Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Vazifeleri Hakkında Kanun ile 18 Aralık 1953 tarihinde kurulmuştur. Bir kamu kuruluşu olarak kendine verilen taşkın koruma, sulu tarımı yaygınlaştırma, hidroelektrik enerjisi üretme ve büyük şehirlere içmesuyu temin gayelerini etkin bir şekilde yerine getirebilmesi bakımından, söz konusu dört maksadın ortak noktası olan baraj çalışmaları konusunda öncelikli faaliyetlerini sürdürmektedir.
DSİ Genel Müdürlüğü faliyetlerini 167 Sayılı Yeraltısuları Hakkında Kanun ve 1053 Sayılı Ankara, İstanbul ve Nüfusu 100 binden Fazla Olan Yerleşim Birimlerine İçmesuyu Temini Hakkında Kanun ile sürdürmektedir.
Aşağıdaki kanunlar ile kanunların içerdiği görevler DSİ Genel Müdürlüğü’nün faliyetlerini oluşturmaktadır. 28.02.1954 tarih ve 6200 sayılı Teşkilat ve Vazifeler Hakkındaki Kanun ile ;




 
  - Baraj yapımı,

- Taşkın koruma, -

- Bataklık alanların ıslahı,

- Hidroelektrik üretimi,

- Akarsularda ıslahat yapmak ve icap edenleri seyrüsefere elverişli hale getirmek,

- Bu işlerle ilgili her türlü etüt, proje ve inşaatları yapmak veya yaptırmak,

- Bu tesislerin işletme, bakım ve onarımlarını sağlamak,

16.12.1960 tarih ve 167 sayılı Yeraltısuları Hakkında Kanun ile ;

- Yeraltısuyu etüt ve araştırmaları için kuyu açmak veya açtırmak,

- Yeraltısuyu tahsisi yapmak,

- Yeraltısularının korunması ve tescili,

- Arama, kullanma ve ıslâh-tadil belgesi vermek,
 
03.07.1968 tarih ve 1053 sayılı Ankara, İstanbul ve Nüfusu 100 000’den Büyük Şehirlere İçme Suyu Temini Hakkında Kanun ile ;
- Baraj ve isale hattı,
- Su tasfiye tesisi inşaatları,
- Su depoları yapmak
DSİ Genel Müdürlüğü bu hedeflere ulaşmak için; aşağıda belirtilen faaliyetlerde bulunarak teknik, ekonomik aynı zamanda çevreyle uyumlu projeler geliştirmekte ve uygulamaktadır. Bu çalışmalar;
Temel araştırma ve etütler,
- nehir akım ve yeraltısuyu seviye ölçümleri,
- toprak analizleri ve sınıflaması,
- zirai ekonomi analizleri,
- jeolojik, hidrojeolojik, jeoteknik ve jeofizik etütler,
- su kalitesi analizleri,
- su yapıları modellemesi,
- yapı malzemelerinin fiziksel ve kimyasal analizleri,
Su havzalarının geliştirilmesi gayesiyle etüt ve planlama,
Master plan ve fizibilite çalışmaları,
Su yapılarının projelendirilmesi (barajlar, hidroelektrik santraller, sulama ve drenaj
sistemleri, su arıtma tesisleri, taşkın koruma yapıları vb.)
Baraj yapımından etkilenen halk için gerektiğinde arazi kamulaştırması ve yeniden
yerleşim planlarının hazırlanması,
Çevresel etki değerlendirme (ÇED) raporlarının hazırlanması,
Projelerin yatırım programına alınması,
İhale dokümanlarının hazırlanması ve ihalenin gerçekleştirilmesi,
İnşaatların denetimi,
Su yapılarının ilgili kurumlara devri (hidroelektrik santrallerini Elektrik Üretim A.Ş.’ye, su
arıtma tesislerini belediyelere vb.)
Sulama işletmeciliği ve yönetiminin sulama birliklerine devri,
Yukarıdaki işlerin gerçekleştirilmesi maksadıyla, gerekli makine ve teçhizatın temini.


Türkiye su zengini bir ülke değildir. Kişi başına düşen yıllık su miktarına göre ülkemiz su azlığı yaşayan bir ülke konumundadır. Kişi başına düşen yıllık kullanılabilir su miktarı 1 500 m3 civarındadır.